Dit gaat niet over hoogbegaafdheid

Je zit in een grote collegezaal.

De docent doceert, en stelt af en toe controlevragen, die de hele zaal door middel van hand-op-steken beantwoordt.

Iedereen geeft het verkeerde antwoord.

En de docent rekent het verkeerde antwoord nog goed ook.

Niet één keer, maar voortdurend.

 

Wat doe je?

Stem je mee met het kudde volk?

 

Het was een psychologie experiment dat ik ooit tijdens mijn studie zag. De testpersonen gingen stuk voor stuk mee stemmen met de verkeerde antwoorden.

Wat dom, dacht ik.

Ik had niet door dat ik precies hetzelfde aan het doen was.

Al jaren.

En ik zou het daarna nóg jaren doen.

 

Gisteren was ik op een open dag bij Feniks Talent, een organisatie die getalenteerde drop outs begeleidt.

Ik hoorde de verhalen,

en herkende meer dan me lief was.

De laatste twee jaar ben ik aan het ontdekken dat ik niet te weinig voel, maar te veel (als ik het toe laat).
Dat ik geen sukkel ben maar misschien juist te slim.

Hooggevoelig, en hoogbegaafd. Beladen woorden die ik liever niet gebruik, maar god, wat herken ik veel.

En wat heb ik me verstopt.

Ik heb zelfs in mijn eigen vermommingen geloofd.

 

Ik red me wel nu.

Ik leer opnieuw voelen (en merk dat ik veel meer grenzen over ga dan ik voor mogelijk hield.)

Ik leer opnieuw mijn eigen antwoorden geven.

 

Maar wat nu als het leven harder terug slaat?

Ze komen uit het hele land naar Feniks. Het ligt niet handig, daar onder Eindhoven, maar ze hebben er de reis voor over. Het is kennelijk hard nodig, die begeleiding.

En dat is dus nog maar het topje van de ijsberg.

Want aan mij heeft de omgeving nooit iets bijzonders gemerkt, anders dan dat ik in meerdere banen mislukte. Niet zo veel aan de hand dus, maar echt productief ben ik in mijn werkzame leven tot nu toe niet geweest.

 

Als je denkt dat passend onderwijs het antwoord is,

denk nog eens.

Hoe kan onderwijs passend zijn als alle verschillen die we aan de toegangspoort toestaan, bij de uitgangspoort weggewerkt moeten zijn?

 

Hoe lang gooien we nog geld levens weg?

13 thoughts on “Dit gaat niet over hoogbegaafdheid”

  1. dankjewel Jacob Jan, voor je openhartigheid! Het raakt me ongelofelijk op heel herkenbare ‘plekken’! Ik voel me plots niet zo alleen meer in mijn worsteling met het leven. Warme groeten, Vanessa

  2. Heb jij ook een ‘ontkenningsfase’ gekend, Jacob Jan? Dat punt waarop je met je hart voelt dat je misschien wel slimmer bent, maar met je hoofd punten van ontkenning blijft zoeken?
    Je beschrijft erg raak de periode ervoor, de confrontatie met, en je gaat daarna over op ‘Ik red me wel nu…’. Ik hoor vaak om me heen dat die periode tussen confrontatie en ‘ik red me nu’ een lastige is. Ik hoop dat je mij daar iets meer over wil vertellen.

    1. Ik had helemaal niet het idee dat ik slimmer was. Op de basisschool was ik de slimste van de klas, maar niet in alles. Op de middelbare school heb ik expres geen gymnasium gekozen, want ik wilde geen nerd zijn.
      Ik voelde me niet veel slimmer, er waren best veel dingen die ik niet kon, ik was langzaam in wiskunde bijvoorbeeld.
      (Maar intussen vond ik wel dat mensen soms dommig deden. Dus ja…ontkenning …)

      Ook mijn gevoel verstopt. De eerste ontdekking daarmee was in een sociale vaardigheidstraining, toen ik 29 was.
      De volgende laag kwam pas 4 jaar later.
      En sindsdien steeds een beetje.
      Pas vorig jaar gestopt met werken omdat ik het niet meer vol hield.

      Dat ik anders begaafd ben daar ben ik al wat langer mee bezig. Dus dat begint wel in te dalen.

      Pas dit jaar ontdekt dat dat iets met hoogbegaafdheid te maken heeft.
      Vorige week pas een klein testje gedaan op de Mensa site. Zelfs meer om te bewijzen dat ik NIET hoogbegaafd was, ook al herkende ik veel. Ik deed de test, terwijl ik afgeleid werd door dringende vragen van de kinderen. Niet erg, ik scoor toch slecht, dacht ik. De uitslag was dat ik de test ‘bijzonder goed’ gemaakt had.
      Dus dat woord hoogbegaafd aan mezelf koppelen, daar is nog even wat tijd voor nodig.

  3. Ik ben het zó met je eens. We moeten differentiëren in het onderwijs, maar wel convergent. We moeten verschillen zien tussen kinderen, en deze zo snel mogelijk wegpoetsen. We moeten drie instructiegroepen maken in onze klas, zodat meer en meer kinderen in de basisgroep terecht komen. We gaan niet uit van verschillen, we gaan uit van één maatstaaf waar iedereen (ook iedere volwassene) aan moet voldoen. Jammer dat dat sowieso niet gaat lukken. Hoe het anders moet weet ik echter ook niet zo goed…. Wat ik wel weet is dat ik, als leerkracht, de verschillen in mijn klas koester en weet dat het ene kind ergens beter in is dan het andere kind. So be it..

  4. Herkenbaar, dit verhaal. Ik beleefde onderwijs als “wanneer gaan ze vertellen wat hiervan de bedoeling is?”. Waar leidt dit heen?
    Nu, na de kinderen hun schoolcarrière, wil ik al weer wat jaren een onderwijsvorm mogelijk maken die wel past bij leerlingen die zich herkennen in dit soort verhalen.
    Elke onderwijsvorm heeft een infrastructuur nodig. Een organisatievorm vanuit een bepaalde ideologie, het aanbieden van leerstof en een afronding passend bij het geheel. Open Space Onderwijs biedt een totaalconcept waarop feitelijk onderwijs aangeboden kan worden op een andere manier dan regulier.
    Wil je meer weten: http://www.oso.nu of neem eens contact op met mij. Het lijkt wellicht onhaalbaar of onwerkbaar maar dat is het niet. Met wat lef en geduld met de leerling werkt OSO.
    De vraag is of we het van de grond durven te krijgen. Durven we echt ander onderwijs te gaan geven??
    Groetjes, Willem Wind.

  5. Weet dat je niet de enige bent die dit zo meemaakt. Ik heb pas vier jaar geleden begrepen dat een groot deel van mijn problemen vroeger misschien wel terug te voeren zijn op het anders of meer begaafd zijn. En daar kwam ik achter door het proces waar wij met onze dochter van toen 7 doorheen zijn gegaan. Nu vier jaar later ben ik nog steeds op zoek naar de invulling van mijn leven die enerzijds voldoende uitdaging biedt aan mijn hoofd en anderzijds voor mijn lichaam vol te houden is.

Laat een reactie achter op Mascha Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.