Mijn zeven uitdagingen voor dit jaar op de Vallei

Morgen begin ik weer.

Ik heb er zin, ik heb iedereen gemist. De kinderen en mijn collega’s en de ouders.

Ik popel, maar ik piepel ook een beetje. Want ik wil veel, misschien wel te veel, en het is wat rommelig in mijn hoofd.

Opschrijven! zeggen ze.

En waar beter dan op mijn blog. Bloggen is voor mij onbekend terrein verkennen via de vingertoppen op de toetsen. Opschrijven wat ik al weet, werkt niet voor  mij. Booring!! Vandaar dat ik zo weinig blogde. (Dat schreef ik hier al.)

Maar nu heb ik dus iets dat live kan.

Wat is er allemaal te doen.

  1. De dragers van de school.
    Daar moet ik gaan zoeken naar een goede balans. Ik slinger heen en weer tussen het neerzetten van een prachtige structuur en vooral laten zijn wat er is. Zei je? Bloggen werkt. Tijdens het schrijven van de vorige zin valt het antwoord me binnen. En het is zooo simpel: Zorgen voor een goede structuur die het mogelijk maakt om te laten zijn wat er is.
  2. Gamemaker.
    Steeds meer kinderen ontdekken de lol van zelf spelletjes maken. En ik ben er druk mee. Want helemaal zelfstandig met gamemaker aan de slag, dat lukt nog maar een enkeling. Omdat ik ook de jongere kinderen wil laten proeven (ja ook de kleuters!), bouw ik veel zelf. Zodat de kinderen het resultaat kunnen zien va de dingen die ze bedenken, ook al kunnen ze het technisch nog niet allemaal. Bedoeling is wel dat ze steeds meer zelf gaan doen. Daar wil ik een stappenplan voor. En verder wil ik gaan beschrijven wat de kinderen kunnen. Reflectie: Ik ben zelf nog druk aan het spelen, en vind het geweldig! Ik geniet van alles wat ik ontdek, en wat de kinderen ontdekken. Misschien moet ik deze fase nog even laten voortduren en is het te vroeg voor structuur.
  3. Lezen
    Ik wil alles weten over het proces van beginnend lezen. Op een democratische school bepalen kinderen zelf hun leerroute. Dus ook wanneer ze aan lezen toe zijn. Maar wat nu als kinderen daar met een grote boog omheen lopen omdat ze bijvoorbeeld dyslectisch zijn? Prima als kinderen het leren lezen uitstellen omdat ze er niet aan toe zijn. Veel kinderen leren lezen zonder dat ze daar ooit les in krijgen. Maar die andere kinderen? Niet zo fijn als ze het lezen ontwijken omdat ze er bang voor zijn. Dat proces in de smiezen krijgen, is mijn doel. Kinderen helpen zonder ze op te dringen. Aan kunnen sluiten bij het natuurlijke proces. Reflectie: Inlezen in literatuur (Leuk!), praten met collega’s (leuk!) en observeren(leuk!, maar durf ik daar te tijd voor te nemen? Spannende!) . Mooie manier om een aantal coachkinderen beter in the picture te krijgen (Zie 7).
  4. Legoleauge
    We hebben meegedaan met deze lego-robot wedstrijd, en de aanmoedigingsprijs gekregen. Gaaf! Nu wil ik ik graag een team kinderen die echt als team gaat werken, en zichzelf gaat uitdagen om er meer uit te halen. Dat vraagt een goede begeleiding. Hier ga ik de truuk van 1 gebruiken. Structuur neerzetten die het mogelijk maakt dat de kinderen gaan leren over po procesniveau én inhoudsniveau.
  5. Techniek en timmeren
    Dit zijn vakken waar ik voor verantwoordelijk ben. Ik wil het aanbod daarin verbreden. Reflectie: Dit is de enige waarbij ik zelf geen interne motivatie bij voel. Ik wil heel graag dat we het op onze school hebben. Ik vind het ook leuk. Maar er komt geen energie los als ik hier over na denk. Al die andere dingen mogen ze niet afpakken van mij. Nou ja, dat mag wel, maar dan ga ik huilen. Bij deze zou ik het prima vinden als iemand anders er zich over zou buigen.
  6. Focus
    Dit is een woord dat bleef hangen na de lezing van Freek de Jonge. Het gaf een woord aan iets dat al langer in mijn hoofd zweefde. Onze kinderen zijn heerlijk impulsief van alles aan het uit proberen. En dat is goed. Met dat fladderen komen ze van alles tegen waar ze echt iets van leren. Dingen die ook nodig zijn voordat je aan dat leren kunt toe komen. Jezelf ontdekken, in verhouding tot die ander, bijvoorbeeld. En als ze uitgeraasd zijn, da komt de focus op leren vanzelf? Of niet? En als het niet vanzelf komt, hoe kun je dat dan aanbieden zonder een stempel te drukken? Vragen waar ik graag een antwoord op wil.  Geen idee waar te beginnnen.
  7. Meer zicht op mijn coachkinderen
    Ik heb nog lang niet alle coachkinderen zo goed op mijn netvlies als ik zou willen. Of ben ik nu te perfectionistisch?

 

Zeven.

Dat is een mooi aantal. Er zijn nog wel een paar losse klussen, maar dat zijn losse klussen.

Ik ga dit maar eens omzetten naar Glassfrog, ons vergader- en getting-things-done systeem.

 

Het werkt. Schrijven. Er is meer rust nu.

Ik popel nog, en piepel een stuk minder.

 

6 thoughts on “Mijn zeven uitdagingen voor dit jaar op de Vallei”

  1. JacobJan,

    Mooie voornemens! Je hoeft het gelukkig niet allemaal alleen te doen. Bart staat te popelen om je te helpen met dat gamemaker verhaal. En dat leren lezen op natuurlijke manier: ik kan ik je nog wel helpen aan een contact: Anne Reijerink. Zij is een lerenlezenspecialist die op scholen natuurlijk leren lezen begeleid, dus zonder leesmethode oa op De Verwondering in Lent. Die zal vast interessant leesvoer voor je
    hebben of andere tips.

    Ik wens je veel plezier in 2016!

    Linsy

  2. Hallo Jacob Jan, ik lees je stukken meestal met veel plezier, maar ben niet zo’n reageerder. Nu heb ik er wel zin in, vanwege het stukje dat je schrijft over dyslexie.
    Ik geef zelf thuisonderwijs aan een heel erg dyslectische dochter (14) die ook nog eens hoogbegaafd is. Daar heb je ook gelijk de reden waarom ik thuisonderwijs geef. In Nederland is er maar 1 protocol om met dyslexie om te gaan, terwijl er veel meer manieren zijn om er mee om te gaan. Eentje noem je al, wachten tot het kind zelf wil leren lezen, dat is een methode die heel veel dyslexie diagnoses voorkomt.
    Maar als je een kind hebt dat graag wil kunnen lezen maar het wil echt niet lukken dan kan ik je aanraden om alle richtlijnen van het Nederlandse protocol naast je neer te leggen, tenminste als je een kind met plezier wil leren lezen.
    Als je belangstelling hebt, wil ik best veel meer vertellen, maar dan niet op je blog.
    Vriendelijke groet, Josh

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.