Wie heeft leestips voor me? Verdieping kinderen en communicatie

Jarenlang heb ik communicatie trainingen en sociale vaardigheidstrainingen gegeven.

En nu ik op basisschool de Vallei rond loop, wordt de wens steeds groter om dat in te zetten voor de kinderen. Hier en daar doe ik al iets. Maar ik wil meer.

En wat ik daarvoor nodig heb is een goede vertaling naar deze leeftijdsklasse.

Dus ik ga me inlezen. Ik begin maar weer eens met de kleine ontwikkelingspsychologie. Maar eigenlijk is dat niet wat ik zoek.

Ik heb ook niks aan alle standaard SOVA programma’s voor kinderen. Sorry, maar ik wil beter dan dat. Het klinkt heel aanmatigend, maar ik weet dat het beter kan. Ik weet ook ook dat ik dat kan. (Poeh! durfde ik dat zomaar te zeggen, zwart op wit?)

Maar dan wil ik echt veel weten. Over hoe dat werkt bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Echt goede boeken, zoek ik . . .  beter dan goed.

Misschien overschat ik kinderen, maar ik denk dat kinderen meer kunnen dan de boeken aangeven. Dus graag ook boeken die daar iets zinnigs over zeggen. Alle boeken die voor kinderen op de knieën gaan zitten, laat ik even links liggen als je het niet erg vindt. Dat op de knieën zitten doe ik wel letterlijk, maar niet figuurlijk.

Kom maar met de tips.

P.S. Het gaat me NIET om trainingen en methodieken. Ik ben mijn eigen methodiek. Het gaat me om informatie over de kinderen.

(En heel erg dank voor de hele goede tips tot nu toe. Ik heb al een mooi leeslijstje.)

7 thoughts on “Wie heeft leestips voor me? Verdieping kinderen en communicatie”

  1. nou, uiteraard ‘Luisteren naar kinderen’ dan
    van Thomas Gordon

    en als je wilt weten wat kinderen verwachten van
    een school is er ‘Zin in school’ van Luc Stevens

    en misschien dat jij het eerst wilt lezen, want ik kom er
    hopelijk over een paar maand eindelijk toe:
    ‘Het Tao van onderwijs’ na Greta Nagel

    1. Jaa. Gordon is mooi. Ik zag in de boekenkast van de Vallei nog een boek staan van hem dat ik niet kende, dus die ga ik als eerste lezen. Luc Stevens is ook een goede (ken hem van lezingen bij het Nivoz). Tao van onderwijs ga ik opzoeken.

  2. – Luister je wel naar míj? (Martine Delfos), heel goed boek!
    – Geweldloos communiceren / geweldig communiceren (Justine Mol),
    – Eigen-aardig opvoeden met de persoonlijkheid van je kind als uitgangspunt (Paul Tieger), gebaseerd op Myers-Briggs Type Indicator
    – How2Talk2kids (even ‘doorheen kijken’),
    – Praten doe je met z’n tweeën
    – Kinderkoppie (Betsy van de Grift) over ontwikkeling v/h brein
    Maar als jij uitgaat van het kind, respect hebt voor zijn eigenheid, en echt contact maakt is dat het allerbelangrijkste!
    Als je nog meer tips wilt raad ik je ook aan om bijv. boeken over het begeleiden van (hoog)begaafde kinderen te lezen. Zij zijn nl. juist ook zeer gebaat bij een ‘volwassen’ en gelijkwaardige benadering, maar in mijn visie geldt dat voor elk kind!

  3. Reuzenschreden, van Barry Neil Kaufmann. Over de kunst van het echte luisteren, zonder vooroordelen, zonder oordelen. En pas dan kun je -liefdevol- waarnemen. Ouder boek, jaren tachtig, alleen nog tweedehands te vinden. Voor mij altijd een soort Bijbel geweest.

Laat een reactie achter op Jan-Willem Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.