slow communication

(een blogpost uit 2010, van een oudere site, maar nog steeds actueel)

Door te communiceren met doven en slechthorenden wordt je bewuster van de communicatie.

Ik was laatst weer aanwezig bij een cursus “omgaan met doven en slechthorenden op de werkvloer”. Een cursus die ten behoeve van onze klanten gegeven wordt aan werkgevers en collega’s door een dove collega van mij die dat erg goed doet. Doordat alles wordt getolkt in gebarentaal ontstaat er een prettig langzame communicatie.

Prettig, ja.

Want mijn collega neemt voor iedereen de tijd. Wanneer nodig vraagt hij nog eens goed wat iemand precies bedoelt. Dit heeft als effect dat alles wat iemand zegt serieus wordt genomen. En misverstanden worden ter plekke weggewerkt. Dit is een combinatie van het talent van mijn collega om elke situatie weer helemaal open tegemoet te treden en het feit hij de communicatie zo serieus neemt dat hij het lef heeft om deze te vertragen. Een goede tolk is hierbij een prachtig instrument.

Het duurt vaak even maar na een tijdje raakt iedereen gewend aan deze vertraagde communicatie. Ja, het kost tijd, maar wat je er voor terug krijgt is aandacht. Iedereen is er met zijn aandacht bij. Iedereen neemt elkaar serieus. Mensen luisteren naar wat anderen inbrengen, en er is tijd om dat even te laten bezinken voordat iemand anders zijn verhaal vertelt.

Zo zou dat vaker moeten denk ik, als ik weer bij een andere werkgever ben om de communicatieproblemen te bespreken. Er is een conflict tussen een leidinggevende en een slechthorende werknemer. De slechthorendheid heeft vast invloed gehad op dit conflict, maar de oorsprong is gewoon slechte communicatie zoals die bij zoveel goedhorenden dagelijks voorkomt.

Bij goedhorenden duurt het alleen wat langer voordat ze er achter zijn dat de communicatie beter kan. Ik heb vroeger als ontslagambtenaar veel arbeidsverhoudingen stuk zien gaan die in een vroeg stadium gered hadden kunnen worden als de partijen beter naar elkaar hadden geluisterd.

Gelukkig heb ik in dit geval een aanknopingspunt. Ik ga “slow communication” adviseren. Ik zet de cursus in om de tijd te vertragen en de communicatie goed onder de loep te nemen. Dan ga ik werkgever en werknemer leren om in deze zelfde stijl met elkaar te blijven communiceren.

Ferdinand Cuvelier heeft een mooi communicatiemodel gemaakt. Het is te lezen in zijn boek “tussen jou en mij”. (meer daarover in dit blog)
Hij heeft het in dat boek over de kunst van het bejegenen. Communicatie zou iets moeten zijn dat je met aandacht en zorg doet. Stap voor stap, langzaam en met aandacht. De tijd die je kwijt bent haal je met gemak in doordat je geen sluimerende misverstanden en conflicten meer hebt.

Een slechthorende of dove in je bedrijf dwingt je om aandacht, tijd en energie in de communicatie te steken, en dat levert heel veel op.

One thought on “slow communication”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.