misbruik maken van social media?

En toch twijfels over mijn actie van gisteren.

Want eigenlijk houd ik niet van bedrijven bashen. Ik sla tweets met #fail er in, het liefst over.

Als het een gewone fout was geweest, was het niet eens in me op gekomen om daar iets mee te doen.

Dit was uit pure onmacht, en ze zaten aan mijn dochter. Dat is mijn excuus.

Toch gevaarlijk om iets vanuit een emotie te doen. 

Want die onmacht, die frustratie, daar komen lelijke dingen uit voort. Het hele succes van Geen Stijl drijft op precies dat soort emoties. Gevaarlijke energiebron.

Het positieve is dat bedrijven en instanties niet meer schuil kunnen gaan achter hun façade van arrogantie.

En toch. Niet kwaad met kwaad bestrijden.

Ik ga kijken of het me gaat lukken daar niet meer uit te putten. En áls ik het doe, of het me lukt het om te buigen naar iets moois.

 

 

5 thoughts on “misbruik maken van social media?”

  1. Ik vond je reactie op het KLM-gebeuren logisch en menselijk want emotie leidt nou eenmaal tot wat pittiger (ook geschreven) teksten.
    En ja, het is ook zoooo herkenbaar dat je een dag later denkt…. sjips…. wat heb ik nou gedaan, had anders gekund/gemogen/gemoeten…. zal ik….

    De KLM kijkt ook zo naar je reactie, begrijpen dat je boos bent geworden en filteren dat waarna ze met een net antwoord komen dat twee kanten op kan, dat is nou eenmaal niet anders.

    Goed voornemen om zo vaak mogelijk slecht naar goed om te buigen (lukt mij vaak niet hoor… 😉 )

  2. Reflectie op je eigen uitingen en uitlatingen is altijd goed, maar de verontwaardiging kwam vanuit je tenen en is toch volkomen terecht? Vechten tegen organisaties is meestal onbegonnen werk i.v.m. telefoonmeerkeuzewirwarverdwaalmenu’s. En … het heeft blijkbaar al iets uitgehaald. Dus, waarom zou je nu gaan twijfelen? Wellicht werkt het juist voor hen als katalysator, wie weet …

  3. Eens met de commentaren hierboven. Het gaat erom dat ook grote bedrijven leren dat ze met mensen te maken hebben. Een uitdaging voor KLM om daar dan ook menselijk op te reageren.

  4. Het hoort erbij: bij de wereld die we met elkaar creëren. De wereld van diensten uitwisselen en van marktwerking. Van macht in de markt, die regelmatig bij bedrijven ligt en zo nu en dan bij consumenten (als ze zich weten te verenigen of platforms weten te vinden zoals sociale media).
    Mensen (management, medewerkers) die oprecht hun organisatie willen verbeteren, vinden kritiek misschien moeilijk, maar zijn er ook vaak blij mee als er concrete voorvallen kenbaar worden gemaakt, die de basis kunnen vormen voor verbeteringen die kunnen worden doorgevoerd, voor scholing of training die op maat kan worden gesneden en voor functieprofielen die kunnen worden bijgesteld. Dat het woord “klantvriendelijk” überhaupt in functieomschrijvingen terecht is gekomen, is volgens mij een verdienste van het fenomeen dat mensen de moeite nemen hun klacht, zorg of onderliggend verlangen met de wereld te delen. Jij hebt in duidelijke edoch beleefde taal laten zien wat het effect is op een klant als die in de klem komt te zitten van miscommunicatie en regelgeving. Prima toch?

  5. joh, gun jezelf eens boos te worden op een bedrijf dat het verdient. Komen ze met excuses, kwijtschelding of wat dan ook dan kun je altijd nog nuanceren. En, als er niemand piept dan gaan ze gewoon hun kostenreducerende gang, hoor.

Laat een reactie achter op Carel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.