en .. hop ! een schop .. onder je kont.

Kom op Jacob Jan,

je bent aan het procastreren, of zo .. uitstellen .. lummelen.

Je zit aan te hikken tegen meer zalen zoeken, nóg meer investeringen doen.

En waar je vooral tegenaan zit te hikken is marketing.

Mensen naar je toe trekken.

Je hebt nu bijna 100 inschrijvers.

Je hebt er, om alleen de kosten uit te halen, nog 7 x zo veel nodig.

En die kosten moeten er uit, anders haal je 2014 niet. Dan is het geld gewoon op.

Dus aan de slag.

Knopen doorhakken.

Kom op met die instructies voor het overmaken van die eerste bestellingen.

Maak je kaartje duurder, nee niet voor hen die al besteld hebben. Afspraak is afspraak. Maar voor de kaartjes die je vanaf nu gaat verkopen kan dat best.

Kan dat? Hier even een terechte twijfel. Hoeveel willen mensen uitgeven aan een theater? Mensen die me niet kennen? Mensen die het dus niet uitgeven omdat ze het me gunnen? Bij deze een vraag aan jou, lezer van mijn blog. Wat is jouw grens voor een theaterkaartje voor iets dat je nog niet kent?

Druk die flyer en zoek mensen die voor je willen flyeren in de steden waar je op gaat treden.

Zet op je website hoeveel plaatsen er nog over zijn, en ververs dat.

Laat je fans (mag ik dat zo noemen? bah. ja dat moet je zo noemen, eikel!), mee helpen met het vol krijgen van die zalen. Maak er een soort scoreboard van, zoals de metertjes bij nanowrimo, en bij .. nou ja bij alles, toch?

Dit weekend doen, procastreeder!

Oh en ga eens nadenken over tegenprestaties voor mensen die je willen sponsoren. Want dat kan ook nog !

Als je succes wilt, moet je over deze schaamte heen stappen.

12 thoughts on “en .. hop ! een schop .. onder je kont.”

  1. Ik heb er ook geen enkele moeite mee om de hogere prijs te betalen.
    Sterker nog: dat vind ik heel normaal!
    *ex-marketeer modus aanzet*
    Enne…doorzetten hoor met die marketing.
    Kan me voorstellen dat het een beetje eng lijkt, maar als je het op jouw manier doet, zou je het nog best eens leuk kunnen gaan vinden…
    *ex-marketeer modus uitzet*

  2. Ik schiet net als Marloes meteen in de werkmodus en bedenk het volgende: ja, het is lastig om mensen die jou niet kennen zover te krijgen om een kaartje te kopen. Is het een idee om een soort trailer te maken? Een (heel kort) stukje van je show op film te zetten, zodat je ‘fans’ en ‘gunners’ iets hebben om via social media te verspreiden. Als het een pakkend stukje is (grappig, ontroerend, noem maar een emotie), worden mensen wellicht nieuwsgierig en zijn ze – zeker als de show door vrienden/kennissen/collega’s/twittervolgers wordt aanbevolen – sneller geneigd om een kaartje te kopen.
    Mocht ik je kunnen helpen met de promotie of iets anders (flyer maken, doe ik in m’n werk ook) dan bied je hierbij m’n hulp aan.

  3. Marketing is het moeilijkste dat er is. Meestal laat de kunstenaar dat over aan een ander die meer zakelijk is ingesteld.
    Ik denk niet dat je kaartjes zomaar duurder kunt maken, duidelijkheid is belangrijk. Natuurlijk zijn er mensen die meer willen betalen omdat ze het jou gunnen en omdat ze jou kennen. Maar zijn dat er minstens 700? Ik verlang in ieder geval naar die helderheid. Als ik meer mensen over wil halen om ook te komen is de prijs misschien niet het meest doorslaggevend maar het doet er wel toe.
    Het is anderzijds net als de verkoop van een schilderij, als je onder de prijs gaat zitten word je mogelijk niet serieus genomen en hoe verkoop je naderhand ander werk voor meer geld?
    Er zijn veel voorstellingen die ook rond de vijftien euro verkocht worden maar die zijn meestal wel gesubsidieerd. Daarbij is het toch je eerste voorstelling? Het publiek weet nog niet wat ze aan je hebben. Het is echt lastig om een plek te veroveren. Wel dapper, ik doe het niet na. Er over brainstormen vind ik dan weer wel leuk, de beste stuurlui staan aan wal niet waar?

  4. Beste jacob jan, als jij later beroemd bent kunnen wij zeggen dat wij jou als eerste hebben gezien en dat is ook wat waard!
    En ik retweet met liefde alles wat jij verspreid wilt hebben.

  5. Graag een mooie digitale flyer / banner met oproep eventuele trailer heel goed idee, ik kom je graag een keer interviewen en zet dat online… als je ook in Houten wilt optreden kan ik je helpen met daar een zaal vinden en het filmpje ook op Omroep Houten zetten… roept en ge zult vinden

    lang leve de zinnige procastinatie

  6. Ik bestel ook gewoon 2 kaartjes in onze regio. Prijs zie ik dan nog wel. En ik kan je met 2 grote theaters in contact brengen. Mail maar even om namen enzo, zoek ik voor je op.

    groeten, Jeanet

    1. Als je goed gelezen hebt, kon je zien dat ik met dit blog mezelf onder mijn kont geschopt hebt. Daar heb ik geen action day voor nodig, dank je. 🙂

      gelezen , best een leuk idee, maar ik kan niet telefoneren (slechthorend)

      en ik heb vandaag een hele goede action day gehad met mezelf, morgen weer eentje.

Laat een reactie achter op Sonja Broekhuizen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.