drie vormen van leren

Leren zonder de basis kwijt te raken, hoe doe je dat?

Dat is de #kommaarop vraag van deze maand.

Mijn vraag is, hoe kun je met leren de basis ooit kwijtraken?

Is het dan nog wel leren?

Agnes verduidelijkte het door aan te geven dat de theorie die ze leert haar weg haalt bij haar gevoel.

Oh.

Ja.

Theorie.

Maar theorie is maar een onderdeel van het leren.

De school waar ik nu ervaringen op doe heeft een pracht systeem.

De Vallei onderscheidt drie soorten leren.

 

– spelend leren

Leren zonder van te voren bedacht doel. Gewoon doen. Spelen, het liefst.

Want je kunt natuurlijk niet niet leren. En als je doet wat je leuk vindt leer je over wat jou interesseert. En omdat je het leuk vindt, sta je helemaal open en leer je je te pletter.

 

– onderzoekend leren

Leren gericht op een onderwerp. Dus wel met een uitgangspunt, een idee. Maar het proces is belangrijker dan het doel. Dus mag je gerust afdwalen. Misschien kom je onverwacht iets tegen dat nóg leuker is. Focus, maar geen oogkleppen.

 

– meesterschap leren

Leren met een vooropgesteld doel. En dat doel staat nu voorop. Het proces is nu ondergeschikt aan het doel. Hier komt de discipline om de hoek. Die kun je ook vol houden, want je hebt een doel voor ogen. Afzien mag ook, hier.

 

Uitsluitend bij die laatste vorm van leren kan ik me voorstellen dat de theorie je af leidt van je gevoel. Maar de basis kwijt raken….? Die basis was er toch toen je je doel formuleerde? Dat doel draagt toch bij aan die basis?

Ik kan me een leertraject voorstellen waarbij ik tijdelijk kwijt ben waarom ik de dingen leer die ik leer. Dat er kennelijk tussenstappen nodig zijn waar ik niet direct het nut van zie. Zo’n leerpoces vraagt heel veel vertrouwen van de begeleider. Want die begeleider neemt mijn verantwoordelijkheid tijdelijk over.

Die begeleider moet dan wel weten

– wat mijn doel is
– wat ik nodig heb om daar te komen (dus niet: wat er nodig is om daar te komen)

Dat is geen kattepis.

Zoek voor meesterschapsleertrajecten dus een begeleider/leraar/coach uit, die snapt welke verantwoordelijkheid hij op zich neemt.

En blijf spelen.

Want spelen is leren.

 

5 thoughts on “drie vormen van leren”

  1. Heel interessant, die driedeling – waarvan ik nooit eerder gehoord had. Wel heel herkenbaar. Bijzonder is de omschrijving van wat er moet gebeuren bij meesterschap leren. Dat sla ik op.

    1. Goede indeling Jacob Jan, die ga ik gebruiken als coach/trainer. Het geeft richting aan de manier waarop ik anderen spelend laat leren. Ik vermeld de bron uiteraard, ere wie ere toekomt. Dank!

  2. Goede indeling Jacob Jan, die ga ik gebruiken als coach/trainer. Het geeft richting aan de manier waarop ik anderen spelend laat leren. Ik vermeld de bron uiteraard, ere wie ere toekomt. Dank!

Laat een reactie achter op Piet Muller Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.