Be your corporate story. Dat doe je zo:

Je medewerkers serieus nemen.

Wil je dat echt?

Dan moet je lef hebben.

Lef om de deuren van je functiehuis wijd open te zetten.

Lef om de POPpen aan het dansen te krijgen.

Laten we eens gek doen.

Laten we er eens van uit gaan dat het bedrijf er voor de medewerkers is.

Ja, de klant ja. Die verliezen we niet uit het oog, hoor. Mag je zo nog even aan helpen herinneren.

Maar nu eerst die medewerkers. Die brengen een groot deel van hun leven in jouw bedrijf door (zelfs als ze thuis werken). Mooi toch als ze daar helemaal zichzelf kunnen zijn.

Dat betekent dat je moet stoppen met schaven en slijpen aan je medewerkers als er iets niet past. Want dat doe je met je POP’s, of hoe je ze ook noemt: net zo lang knutselen tot iemand in zijn functieprofiel past.

Draai dat eens om.

Steek die energie eens in het versterken wat al aanwezig is. In het uitdagen van dat wat er in zit.

Nog beter: In het zíen wat er in zit. Steek daar maar gerust heel veel energie in. Veel mensen hebben de neiging om het mooiste in zichzelf te verstoppen. Als jij het ziet heb je goud in handen.

De kunst van het luisteren naar je medewerkers is net zo belangrijk is als de kunst van het luisteren naar je klanten.

Daar zou je geen verschil in moeten maken.

Maar dan gaan mijn medewerkers dingen doen die ik niet nodig heb!

Hoor ik je dat nou echt zeggen? Dingen die je klanten niet nodig hebben, zul je bedoelen. Zie je? ik was ze niet vergeten, je klanten.

Is dat je zorg?

Dat je medewerkers zich ontwikkelen in een richting waar je klanten niets aan hebben?

Dat is nog maar de vraag.

Misschien zie je het niet een twee drie.

Misschien past het niet in de manier waarop je het nu georganiseerd hebt.

Misschien is het juist wel iets waar je klanten heel erg veel aan hebben, als je er op een creatieve manier mee om gaat.

Jouw markt verandert snel. Mooi toch, als je medewerkers je scherp houden? Je dwingen om op een andere manier naar je bedrijf en je klanten te kijken?

En stel dat iemand ontdekt dat hij eigenlijk niet zo goed past bij jouw klanten?  Wat dan nog?  Dan help je hem toch om een andere plek te zoeken? Die medewerker is intussen wel heel pro-actief. Omdat jij hem ruimte hebt gegeven. Hij weet wat hij wil. Dus heeft hij al een goede startpositie.

En als hij weg is, geen gebrek aan nieuwe mensen. Want als jij zo met je personeel om gaat wil iedereen wel bij je werken.

Wat hebben mijn klanten hier aan?

Ja. Dat mocht je vragen. Het antwoord is simpel:

Die klanten ontmoeten ten allen tijde een echt persoon als ze jouw bedrijf benaderen. Een geïnteresseerd persoon. Iemand die zelf serieus wordt genomen, en dus onder alle omstandigheden jouw klanten serieus neemt.

Beter dan jij dat ooit kunt sturen.

 Als je dát lef hebt, kun je contact opnemen met mij. Ik kan je helpen om dat wat tot nu toe verstopt is boven water te krijgen, met verhalen. Als je iemand zoekt om alle neuzen de zelfde kant op te krijgen, moet je ergens anders zijn.

 

14 thoughts on “Be your corporate story. Dat doe je zo:”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge