Wat GOOGLE (nog?) niet begrijpt

De zoekmachine wordt slimmer, socialer.

En daar mee komen ze in een gekke race met de SEO experts.

Laat ik er even van uit gaan dat Google het beste voor ons wil: relevante informatie.

Dat doen ze met slimme algoritmes die gebruik maken van wat jij doet op het net. Zoekreslutaten op basis van wat jíj belangrijk vindt en niet wat de slimme SEO specialisten je voorschrijven.

De SEO experts gaan weer vrolijk aan de slag hoe ze hier weer hun voordeel uit halen. Het lijkt wel virusbouwers tegen viruskillers, die race.

De asymptoot van Google

In hun race om steeds dichter te komen bij wat de klant nu echt wil, doet google een greep naar het ongrijpbare.

Steeds slimmer algoritmes komen steeds dichter bij menselijk gedrag. Zoals in de wiskunde de asymptoot de rechte lijn is die steeds dichter in de buurt van de kromme lijn komt,

maar hem nooit nadert, ook al wordt het verschil nog zo klein!

En dat verschil wordt klein. Google heeft straks de techniek om ons beter te begrijpen dan wijzelf.

Straks weet Google jou te vertellen dat je weliswaar naar “Braking Bad” zit te kijken, maar dat jou lichaams-signalen aantonen dat je op dit moment veel meer in de stemming bent voor “Game of Thrones”.

Ik ga er nog steeds van uit dat ze dat met de beste bedoelingen doen.

Met Googles greep naar dat ongrijpbare, begrijpen ze ons steeds beter.

De vraag is niet eens meer: Hoe dicht bij kunnen ze komen? maar: Hoe dicht bij willen we dat ze komen?

Ik zou het een prettig idee vinden als blijkt dat er nog iets overblijft  dat google niet kan begrijpen.

Geen SEO meer?

En dat laatste stukje is wat het belangrijkste gaat worden.

Want alles wat in een algoritme te vangen is kan gekopieerd worden, en wórdt ook gekopieerd.

Mijn keuze zou dus niet zijn  om al je aandacht in SEO te stoppen. Dat is het deel van jou dat kopieerbaar is. Steek je energie in liever in dat waarin je anders bent.

 


3 thoughts on “Wat GOOGLE (nog?) niet begrijpt”

  1. De toekomst zit hem denk ik ook niet in het ons volgen op basis van wat ze van ons weten, want dat stopt op een gegeven moment volgens mij. De truc zit hem erin het om te draaien en vanuit het perspectief van de site, waarop je op dat moment bent, de boel te bekijken. Bijvoorbeeld: waar staat die banner en waar heb ik de beste verkoopcijfers? Big data, maar dan zonder op het individu in te zoomen. Zie bijv: http://www.emerce.nl/nieuws/adlantic-gooit-deur-dicht-reclamecookies

  2. gisteren noemde ik het in een tweet ondermeer beangstigend. Niet alleen de dataverzameling maar vooral ook het kunnen sturen van individuen. Want reken maar dat je sterk in je schoenen moet staan om de ‘ adviezen’ te negeren.

Laat een reactie achter op carel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.