Wat doe je als een stop doorbrandt?
Je vervangt hem. Of als het een automatische schakelaar is zet je de knop om.
Maar eerst ga je kijken wat het probleem is, want anders brandt hij direct weer door.
Wat doen bedrijven als medewerkers ziek worden, uitvallen, niet meer goed functioneren?
Ze worden vervangen, of er wordt geprobeerd om de “knop om te zetten”.
Slechts zelden wordt er in de organisatie gekeken naar wat daar mis gaat.
Jammer want de medewerker die uitvalt is als een stop. Iets in zijn functioneren maakt hem kwetsbaarder voor wat er op de werkvloer gebeurt. Goed om daar aandacht aan te besteden. (De knop weer omzetten, het doorgebrande draadje weer herstellen).
Maar mis als werkgever het signaal niet. Kijk wat er in de organisatie, op de werkvloer beter kan.
Een dove of slechthorende is kwetsbaarder op het gebied van communicatie. Als er iets mis gaat, prima om daar aandacht aan te besteden. Soms kan iemand met gehoorverlies beter leren om gaan met zijn beperkingen. Assertiever worden, hulpmiddelen gebruiken.
Maar als die “knop” omgezet wordt, zonder dat er in de rest van de organisatie gekeken wordt naar de manier waarop gecommuniceerd wordt, heb je kans dat hij weer door brandt.
Aardlekschakelaar
Een aardlekschakelaar is gevoelig voor verkeerde spanning. Hij sluit direct af als dat gebeurt, en geeft daarmee een signaal af. Het geeft je de kans om te kijken wat nog beter kan.
Een assertieve slechthorende of dove is als een aardlekschakelaar. Zij hebben geleerd om op een goede manier aandacht te vragen voor de communicatie. Ze voelen haarfijn aan waar het niet loopt. En geven dat op een zorgvuldige manier aan. De communicatie verbetert daardoor.
Wees zuinig op de je meterkast. Koester hem. Gebruik het voor je proces van continue verbetering.
Weer een heel pakkend stukje!
Het blijft belangrijk inderdaad om bewust te zijn van grenzen en deze te bewaken (goed voor jezelf zorgen). Bedankt!