de leuk en last van leren

Jambé spelen, voor het eerst. Compleet groentje.

Drie verschillende klanken. En dan daarmee een basis ritme spelen.

doem dada doem slap

Oja, zo gaat leren. Heel geconcentreerd, foutje, oh nee anders. weer denken. hoe zat het ook al weer.

Die fase. Die lastige fase. Je hoofd er bij houden, anders gaat het fout. Nog geen automatisme. Onwennig.

En dan heel even voelen hoe het is als je het los kunt laten. Zomaar even in het ritme. Dan gaat alles stromen. Heerlijk. (ik ga na de vakantie door !)

Even maar, want dan komt mijn hoofd er weer tussen. Het hoort er gewoon bij, dat onwennige aan het begin.

Goed om te weten hoe dat voelt. Ik geef een cursus. Straks gaan mijn cursisten nieuwe dingen uit proberen. Goed om weer te beseffen hoe ongemakkelijk dat voelt in het begin. Die eerste keer iets nieuws proberen.

Dus ruimte geven voor fouten. Ruimte geven voor plezier. Inbouwen in de cursus (maakt notitie).

3 thoughts on “de leuk en last van leren”

    1. doe ik eigenlijk standaard al, eigen ervaringen gebruiken om aan te geven dat de dingen die ze gaan uitproberen niet meteen hoeven te lukken, nu me ook bewust dat het oefenen in de cursus zelf leuk moet zijn (succeservaring bieden, zat al in opbouw programma, maar ‘leuk’ en ‘los’ nog niet)

      1. vooral als je lang cursus geeft zijn leuk en los wel erg belangrijke onderdelen als je de spanning en aandacht vast wilt houden en als je de leermomenten goed wilt doceren. Ik ga binnenkort een aanatl dagen van 9 a 10 uur cursus/workshop verzorgen voor collega’s. Ben nu ook aan het nadenek hoe en waar ik van de voorgeschreven lesstof kan afwijken om het leuk en los te houden. FUN factor!

Laat een reactie achter op henk038 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.