Ik doe dat in mijn hoofd graag:
Bedenken hoe ze ons later beoordelen als ze terug kijken naar deze tijd. Een soort “andere tijden“.
Hoe kijken ze tegen de opkomst van social media aan? Hoe bezien ze de hypes van nu? Wat is een hype gebleken, wat is er gebleven?
Ik sprak Jeanet Bathoorn, iemand die het grote plaatje ziet. Zij stelde eigenlijk dezelfde vraag juist door terug te kijken, een soort “back to the future”.
Social media is gewoon een nieuw kanaal. Toegevoegd aan alle andere media, die er al zijn.
De telefoon was ooit nieuw, en had met recht een sociaal medium genoemd kunnen worden. Jeanet vertelt:
Bedrijven hebben vroeger ook koudwatervrees gehad voor de telefoon. Moet iedereen wel zo’n ding op zijn bureau? Wordt daar geen misbruik van gemaakt. Kan iedereen zo maar rechtstreeks met een medewerker bellen?
Het is een extra kanaal. Media zijn gewoon kanalen. Ze zijn boodschapdragers, ze zijn niet de boodschap zelf.
Wel handig om goed te leren om gaan met die kanalen. De effecten kennen. Er worden nu nog steeds telefoontrainingen gegeven, dus social media trainingen zullen er ook blijven.
Maar zoals elke goede telefoontrainer je kan vertellen: Alles staat of valt met de mensen van het bedrijf. Als dat niet klopt werkt dat door in je communicatie naar buiten. Welk kanaal je ook kiest. Hoe meer kanalen, hoe eerder het zichtbaar wordt. Gelukkig werkt dat andersom ook.
Ik hoop dat dát één van de dingen is die ze later over deze tijd gaan vertellen. Dat social media de anonimiteit heeft verdreven. Dat alles persoonlijker is geworden. Dat mensen weer belangrijker zijn geworden dan systemen. Dat er een nieuw soort individualiteit is ontstaan. Niet de ik uit het ik-tijdperk, maar een ik die zich vanuit zijn eigenheid verbind met anderen.
dit is een #wot
bestaan social mediatrainingen nog over 10 jaar? http://t.co/9Tye7OY9 met dank aan @JeanetBathoorn
! RT @JeanetBathoorn Mooi stuk! RT @jjvoerman bestaan social mediatrainingen nog over 10 jaar? http://t.co/P6MPjtrH met dank @JeanetBathoorn
Zo. Die staat!
*steekt hand op en sluit zich geheel aan bij met name je laatste alinea*
😉
#leestip blog van @jjvoerman http://t.co/QmvxWVPY Hij schrijft positief over social media!
Ik kan me niet voorstellen of die er over 10 jaar nog zijn, net zoals ik me niet kon voorstellen, 10 jaar geleden, hoe het nu zou zijn. Met de wens dat de anonimiteit verdreven zal zijn ben ik het helemaal eens!
RT @jjvoerman bestaan social mediatrainingen nog over 10 jaar? http://t.co/Jbmw3AL9 met dank @JeanetBathoorn
Wel mooi vergelijk met de telefoon. Mooie wens ook, de anonimiteit laten verdwijnen. Het lijkt vooralsnog alleen maar meer individualistisch te worden. Nou hoeft dit niet meteen anoniem, maar toch …
Mooie eindalinea. Goed opgemerkt. De dialoog. Het verschil! Het is veel laagdremepeliger geworden om met bepaalde mensen in contact te komen. Mooie ontwikkeling lijkt me.