Behalve die ICT vaardigheden zijn die 21st century skills altijd al nodig geweest.
Dus hoezo nieuw??!!
Goed hoor die aandacht. Maar een beetje laat.
En er ligt een gevaar op de loer.
Want beleidsmakers hebben nu een nieuw speeltje, en wacht maar af. We gaan weer meten en normeren.
Er komen vast wetenschappelijk verantwoorde assesment-achtige tools om te zien of elk kind wel elke vaardigheid onder de knie heeft.
Komen er weer cijfers en zo.
Gaan we weer achterblijvers en zorgkinderen kweken.
Bovendien mis ik een paar hele belangrijke.
Als we dan toch toekomst gaan denken.
Alle kennis is al geautomatiseerd. Alle vaardigheden worden straks ook geautomatiseerd. Dat zijn namelijk dingen die je kunt leren. Een computer kan dat ook, en sneller.
Blijft over typische menselijke vaardigheden.
Fouten maken.
Aanrotzooien.
Genieten.
Er zijn voor iemand anders.
Ik noem er zo maar een paar. Het zijn er vast nog meer.
Laten we stoppen met meten.
Laten we beginnen met kijken, genieten
en leren.
Als we dat kunnen, kunnen we kinderen begeleiden.