Wat is het gaaf en wat is het veel

De Vallei, daar heb ik het over.

Ik werk er nu echt. Ik ben dus nu ook coach van 22 kinderen, van 4 tot 11 jaar.

Geweldig, vind ik het, en veel. Want ik zie hele gave dingen, en ook nog duizend dingen die ik anders wil. Soms vliegt dat laatste me even aan:  hoe krijg ik dat voor elkaar? Maar de kinderen halen me daar wel uit. Ze trekken me in het nu. en dat is goed, want daar gebeurt het.

En dan weet ik het weer. De kinderen hoeven ook niet alles in één keer te leren. Het is een proces dat nooit eindigt.

Coachgesprekken. Welke lessen willen ze volgen, en welke plannen hebben ze.

Zo maar een greep:

-een vlot bouwen dat echt vaart
-een levensgroot kasteel
-iets verzinnen dat er nog niet is, en dat dan maken
-een uitje organiseren
-zelf een mod bouwen voor Minecraft
-hulpje worden in de timmerruimte en dus alle apparaten leren bedienen
-verzinnen hoe ik mensen meer milieubewust kan maken

En dan hebben we ook nog gewone lessen.

“Ik wil leren lezen, en ik wil een meesterschap. Zelfs als ik lekker aan het spelen ben, mag je me halen, als je begint.”

(hier staan de drie vormen van leren uitgelegd, waarvan meesterschapsleren er één is)

“En ik wil geschiedenis, van toen de Dinosaurussen er waren.”

“En ik wil nóg ouder! Ik wil weten wanneer de wereld er kwam.”

Dat komt mooi uit. Dat heb ik uitgezocht. Ik heb namelijk een boekrol gemaakt. Om een tijdlijn op te maken. Daar ga ik alles wat ik vertel op schrijven tekenen of plakken. Als de kinderen het echt willen, en kiezen voor een meesterschap mogen ze een eigen boekrol maken. En natuurlijk kiezen ze dan zelf welke dingen ze daar op zetten.

Die tijdlijn wilde ik eerst op de muur, maar er was er geen lang genoeg. Nu heb ik 10 meter behang. Daar moeten 3000 jaar op. Een keuze die ik heb gemaakt. Korter, dan kunnen de Grieken en Romeinen er niet op. langer en het wordt wel erg dringen. Bovendien is een eeuw nu precies een lineaal lang. Dat vind ik wel een mooi houvast.

boekrol

Ik weet ook een plek waar ik  hem helemaal kan uithangen.

Als we deze schaal aanhouden, dan weet ik ook wanneer de dinosaurussen zijn uitgestorven. Dat is ongeveer van hier naar Maastricht. En die Dino’s begonnen ongeveer ergens in Zuid-Frankrijk. De aarde begon dan bij de zuidpool.

(Nu snap je ook waarom ik naar het zuiden toe reken, de noordpool was te dichtbij)

Ik was wel begonnen om naar het noorden te gaan rekenen. Want vanuit ons schoolgebouw kun je de dijk zien liggen. Ongeveer 370 meter verderop. Daar bij die dijk beginnen de eerste mensen pas. Dat is heel dichtbij, vergeleken met de laatste Dino die helemaal uit Maastricht moet komen. En toch is het vanaf de eerste mens nog 37 behangrollen.

De eerste beschavingen begonnen pas op de rand van ons schoolplein.

Maar nu eerst nog even lezen over die Dino’s.

En dan verder met Gamemaker, want ik kinderen begeleiden die hun eigen spel maken.

Volgend weekend ga ik spelen met een programmeerbare lego-robot, want we gaan meedoen aan de lego-league wedstrijd. Ik wil wel even zelf weten hoe het werkt als ik de kinderen straks moet helpen.

En dan wil ik een manier om ons crea-lokaal zo in te richten dat het uitnodigt tot ordelijk werken. Nu is het alsof er een bom ontploft is, na een dag werken. Betere afspraken maken samen., in de schoolvergadering.

En ik wil ook de zandbak in, en kleien met mijn coachkleuters. Voelen hoe heerlijke smurrie dat is.

Heel erg gaaf en heel erg veel, is het. Ik heb nog niet de helft verteld hier. nog geen tiende. Vandaar dat ik nu pas blog.

 

 

3 thoughts on “Wat is het gaaf en wat is het veel”

  1. Flinke klus, die tijdrol; succes! En ik herken wat leerdoelen 🙂 de kinderen zijn enthousiast met hun coach, leuke start Jacob Jan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge