Waarom ik hoop op een spoedige Ending aan Personal Branding

Als ik vertel dat ik 4 kinderen heb en lid ben van een kerk,

dan heb je een beeld van mij.

Als ik vertel dat ik met een man naar bed ben geweest, is dat beeld heel anders.

In beide gevallen zie je mij niet,

maar het beeld dat jij gemaakt hebt.

Dat is nooit helemaal te voorkomen.

Wat we wel kunnen doen is bereid zijn deze beelden als gordijnen opzij te schuiven.

Maar in plaats daarvan zijn we met zijn allen hard bezig om nog meer gordijnen op te hangen.

Jezelf laten zien?

Welnee!

Gebruiken, dat mechanisme.

Als ze dan toch alleen die gordijnen zien, waarom dan geen mooie plaatjes er op schilderen?

Personal Branding, noemden we dat in 2011.

Storytelling noemden we dat in 2012.

Manipuleren van vooroordelen is het.

En ook al schilder je mooie authentieke plaatjes,

het blijft nep.

 

Life is what happens to you while you’re busy making other plans.

John Lennon.

 

Terwijl we met zijn allen op zoek zijn naar een verhaal dat “viral” kan gaan, missen we de pracht van het alledaagse.

Terwijl we bezig zijn met mooie dingen te doen vergeten we hoe mooi we al zijn.

Lees de oudejaar blogs er op na.

Heftige momenten brengen allemaal dezelfde waarheid aan het licht.

Dat de waarde zit in de simpele dingen van het leven.

En in menselijk contact.

Daar zit het echte verhaal.

Als je het maar de aandacht geeft die het verdient.

En niet weg stopt achter dikke gordijnen.

Schuif ze opzij en zet de ramen open.

Niet alleen voor dat mooie succes. Ja dat is ook hartstikke echt. Dat mag er zijn. Je bent er terecht trots op. Maar dat is niet het enige.

Laat jezelf zien. Ook op de momenten dat het niet handig is om jezelf te laten zien.

Ik ben niet voor niets begonnen met die schijnbare uitersten van mezelf.

Ik weet precies welke uitspraak in welk gezelschap handig is.

Maar ‘handig’ is passé.

Want handig is nooit echt.

Hoe goed je het ook vertelt.

Laten we ‘handig’ en ‘slim’ gebruiken voor wat we maken. Niet voor wie we zijn.

 

We don’t need anybody else

to tell us what is real.

Inside each one of us is love,

and we know how it feels

Paul McCartney

 

Hoewel wij social media gebruikers dol zijn op trends, er bij willen horen, en ons daardoor makkelijk in de luren laten  leggen,

hebben we ook allemaal haarfijn door wat echt is en wat niet.

We weten het.

Jij weet het.

Je voelt het.

 

Dus sta op uit die luren.

 

Echtheid en openheid is wat er over blijft als alle trends vervlogen zijn.

In deze wereld waar aandacht de grote schaarste is, zullen trends elkaar steeds sneller op volgen, steeds sneller vervliegen.

Investeer niet in lucht.

Investeer in je echte verhaal.

Dat blijft overeind.

 

Het wordt tijd voor eb aan de personal branding.

Dan gaan we jutten, en vinden alle we alle weggegooide schatten terug.

Laten we die delen.

 

9 thoughts on “Waarom ik hoop op een spoedige Ending aan Personal Branding”

  1. mooi verwoord, mooie metaphoren, en helemaal mee eens… ben benieuwd waar het heen gaat droomt of stroomt dit jaar. ik schreef het één beetje gekscherend in mijn nueuwjaarsblog bij Linda, ‘iemand die denktbdat ie me kent, omdat hij/zij één keer mijn blog gelezen heeft’ erg logisch want t is hoe wij mensen in elkaar zitten, alles is per definitie interpretatie via ons eigen referentiekader maar het wordt makkelijker en leefbaarder als we dat obs realiseren, en heerlijk en leuk als we communiceren zonder te manipuleren, al lijkt dat soms zelfs haast n tweede natuur voor mensen…
    heel fijn om je/dit, ik noem het even naturel afpel voorzetje, te lezen jj
    thnx xC

    1. Ik ben al lang begonnen.

      Schrijf al een jaar openhartig over alles wat me beweegt, ook de pijnlijke dingen.

      En ook in dit stuk geef ik mezelf bloot.

Laat een reactie achter op @MonicaBoschman Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.