The Zen of Attraction deel 5

Martine Bakx ( @artoek)  nodigde mij uit om van gedachten te wisselen over de Zen of Attraction.

Omdat deze blogpost van Kitty ons beiden aansprak. Omdat we beiden, net als Kitty, getroffen werden door de 14 punten van Thomas J. Leonard.

zen

 

Ik doe mee, omdat ik er gedachten over heb, over marketing, en over hoe dat wel en niet zou moeten.

Disclaimer:

Eén (of meer) van mijn gedachten klopt niet. Want ik verkoop niet. Niet veel, tenminste. Lees mijn verhaal dus niet als een how-to. Je mag het als zoekplaatje zien. Als je erachter komt wat er niet klopt hoor ik het graag.

Oh, en nog een opmerking:

Zen is heel mooi, maar soms heb ik het gevoel dat het een half verhaal is. Als een soort Yin, waar ook de Yang nog bij hoort. Zen is de rust, maar voor creatie is ook de onrust nodig. Zoiets. Ik beperk me in deze serie tot de Zen-kant van de zaak, want die levert voor mij genoeg op

Daar komen ze dan. Ik doe er twee tegelijk, dan ben ik een week bezig. Zowaar een serie!

Het werkt zo. Op mijn site staan mijn overwegingen.

Op de site van Martine zul je haar overwegingen zien verschijnen met mijn opmerkingen.

 

9. Maak er geen hype van

Simpel zat.

Iemand doet iets zo creatiefs, zo unieks, zo bijzonders dat het een hype wordt. Of niet, dat kan ook nog. Heeft waarschijnlijk te maken met plaats en tijd, en misschien nog wat.

Ik durf er iets om te verwedden dat in 99% van de gevallen, die hypes niet gestart zijn met het idee een hype te starten.

Een hype willen starten.

Dat is dom.

Dat is leeg.

Dat is lucht verkopen.

Dat is kinderachtig: “mama ik wil ook zo’n groot ijsje” 

Niet doen dus. Klaar.

 

Reactie van Martine

Als je aan het creëren bent, ben je met van alles bezig. Maar niet met het bedenken van een hype.

Je ontwikkelt iets wat in je hoofd zit, je bedenkt iets voor iemand. Wat er uit voorkomt, hoe mensen er op reageren is voor later. Dat weet je pas als het er is.

 

10. Repareer niks, heel jezelf (ik wordt maar geen vertaler, geloof ik)

Ik heb genoeg new age boeken gelezen om hier een boom over op te zetten. Dan krijg je iets in de trant van 

Als je iets wil repareren, ga je er van uit dat het kapot is. Je stuurt daarmee een negatieve boodschap de wereld in.

Niet dat dat complete onzin is, maar het blijft een beetje te wazig vind ik. Kijken of ik dat concreter kan maken.

*even nadenkt*

Ja, ik heb iets, denk ik.

Ik ben erg blij met mijn Cochleaire Implantaat. Daardoor kan ik weer horen. Niet heel erg goed, maar in vergelijking met doof zijn een verschil van dag en nacht. Dus fanfare toeters, hulde voor de CI.

Toch ken ik dove mensen die geen Implantaat willen. Niet alleen omdat bij mensen die doof geboren zijn het resultaat vaak veel minder goed is, maar omdat ze zichzelf hebben geaccepteerd als doof persoon. Toch moeten deze mensen zich regelmatig verantwoorden dat ze zichzelf niet laten repareren. Alsof ze stuk zijn. Psah!

Wat heeft dit nu met marketing te maken?

Voor mij heeft het met respect te maken. Niet voor anderen beslissen wat “heel” is en wat “kapot”. 

Tenzij het je gevraagd wordt. Zie punt 3. Deel wat je hebt (ook aan vaardigheden) aan hen die daar om vragen. Dan ben je dus, gevraagd, een onderdeel van het helingsproces van de ander. Laat die ander dan svp de touwtjes in handen houden.

Dit heeft ook weer te maken met mijn terughoudendheid in trainingen. Ik beslis niet wat mensen moet leren. Dat is één van de redenen waarom ik liever een verhaal vertel of theater maak. Dan laat ik het aan mijn publiek over of, en hoe ze geraakt worden.

 

reactie Martine:

Dat vind ik een hele lastige. Enerzijds ben ik heel erg van het lost zich vanzelf wel op. Vertrouwen op de kracht van de natuur. En het is zoals het is. Maar toch. Niet alles geneest vanzelf. En waarom zou je een situatie laten voortbestaan die je kunt verbeteren? Maar dat moet altijd een vrije keuze zijn.
Die inenting voor baarmoederhalskanker vond ik een lastige in dit kader. Hebben we uiteindelijk niet gedaan. Meer dan 95% (ik weet het niet meer precies, dacht zelfs 99%) krijgt het virus en ontwikkeld geen kanker. Je roeit het virus niet uit want alleen de meisjes worden ingeënt. Je moet relatief veel meisjes inenten om 1 ziektegeval te voorkomen. De druppel was dat men denkt dat de inenting tot 10 jaar bescherming biedt. Tot je 22e dus. Ratio (kleine kans, geen 100% bescherming, je roeit de ziekte niet uit) en niet emotie (ik vergeef het mezelf niet als ze het toch krijgt) heeft gekozen.

Heel jezelf. We vatten hem wel letterlijk op door het in de medische hoek te zoeken J.
Ik ben erg vóór repareren. Omdat het zo zonde is om spullen af te danken die nog bruikbaar zijn na reparatie.

Ik had deze in mijn stuk open gelaten. Omdat ik er niets over te vertellen had.

 

>> GA NAAR DEEL 6 >>

 

 

 

 

 

3 thoughts on “The Zen of Attraction deel 5”

Laat een reactie achter op Martine Bakx (@Artoek) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.