The Zen of Attraction deel 4

Martine Bakx ( @artoek)  nodigde mij uit om van gedachten te wisselen over de Zen of Attraction.

Omdat deze blogpost van Kitty ons beiden aansprak. Omdat we beiden, net als Kitty, getroffen werden door de 14 punten van Thomas J. Leonard.

zen

 

Ik doe mee, omdat ik er gedachten over heb, over marketing, en over hoe dat wel en niet zou moeten.

Disclaimer:

Eén (of meer) van mijn gedachten klopt niet. Want ik verkoop niet. Niet veel, tenminste. Lees mijn verhaal dus niet als een how-to. Je mag het als zoekplaatje zien. Als je erachter komt wat er niet klopt hoor ik het graag.

Oh, en nog een opmerking:

Zen is heel mooi, maar soms heb ik het gevoel dat het een half verhaal is. Als een soort Yin, waar ook de Yang nog bij hoort. Zen is de rust, maar voor creatie is ook de onrust nodig. Zoiets. Ik beperk me in deze serie tot de Zen-kant van de zaak, want die levert voor mij genoeg op

Daar komen ze dan. Ik doe er twee tegelijk, dan ben ik een week bezig. Zowaar een serie!

Het werkt zo. Op mijn site staan mijn overwegingen.

Op de site van Martine zul je haar overwegingen zien verschijnen met mijn opmerkingen.

 

7. Verleid niemand

Dit is mijn grootste ergerpunt met betrekking tot internet marketing.

Het exploiteren van alles wat we ontdekken op het gebied van neurologie en psychologie, met de kreet OMDAT HET WERKT.

Dat is je reinste tovenaarsleerling spelen, omdat het werkt. Weet je nog? Mickey Mouse die een toverspreuk gebruikt om iets te doen waar hij geen zin in heeft?

Korte termijn denken is het : doen wat werkt.

Niet bij nadenken waarom het werkt. Of nog erger: heel goed weten waarom het werkt, en gewoon lak hebben aan de consequenties.

Juist omdat het zo makkelijk is om mensen te verleiden moet je er voor kiezen om dat niet te doen.

Kijk even naar het Millgram experiment. Helemaal geen kunst om mensen ergens toe te verleiden.

Lees het boek “The Wave” of kijk de film.

Ach wat. Je weet donders goed waar het toe kan leiden. Je weet nog veel meer voorbeelden.

Spelen met verleiding, zeker met een grote massa, is NOOIT onschuldig.

Het doel heiligt NOOIT het middel.

Je begeeft je op de helling, en ergens, daar waar je het niet kunt zien, is die helling ingesmeerd met groene zeep.

 

Reactie Martine

LOL, deze had ik dus zelf verkeerd vertaald. Ik dacht veroordelen. Maar ik kom uiteindelijk op hetzelfde uit. Want ik veroordeel ondernemers die niet bezig zijn met hun product maar vooral met verleiden. Verleiden van klanten tot aankoop van hun product. Een product dat die klanten niet altijd nodig hebben of beter elders kunnen kopen. Omdat het elders goedkoper is. Beter is. Of omdat elders bij een ondernemer is die de opbrengsten harder nodig heeft, of die je het meer gunt.

Ooit heb ik geleerd dat een verkopen bestaat uit 4 P’s. Het Product. De Prijs. De Presentatie. En de Plaats.
Plaats valt weg bij online verkoop. Want het product kan vanuit iedere woonkamer besteld worden. Je hoeft er niet voor op stap. Wel geldt bij wie je het koopt. Misschien is Persoon dan wel de vervanging van Plaats.
Marketing, verkooptrucjes, verleidingstechnieken, volgens mij valt dat geen van alle onder Presentatie.

 

 

8. Adrenalyze nothing. (kan geen goede vertaling bedenken)

Dit ligt regelrecht in het verlengde van het vorige.

Ik denk dat het te maken heeft met intentie.

Ben je ergens enthousiast over? Of gebruik je enthousiasme als truuk?

Enthousiast doen is compleet iets anders dan enthousiast zijn.

Intentie is het sleutelwoord.

Authentiek zijn heeft alles te maken met intentie.

En kap nou eens een keer met zeggen:”Het werkt”

Daar heb ik het al over gehad.

 

Reactie Martine

Jamaar het werkt. Op mensen die zoekende zijn. Onzeker zijn. Mensen die nog in de leerfase zijn (al ben je dat eigenlijk altijd).

Wellicht kun je dit interpreteren als dat anderen enthousiast over je zijn. Anderen die vertellen dat je goed bent. Dat jij de expert bent. En dat doen ze alleen als ze dat daadwerkelijk vinden.

Gepokt en gemazeld in internetland vind ik het inmiddels heel ongeloofwaardig overkomen, mensen die over zichzelf vertellen hoe goed ze wel niet zijn. Juist dat gaan de alarmbellen rinkelen hier.

 

 >> GA NAAR DEEL 5 >>

 

7 thoughts on “The Zen of Attraction deel 4”

  1. De armoede van de wereld ligt in het gebrek van de mens gewoon gewoon zichzelf te kunnen zijn. Een eenvoudige zin die heel diep doorwerkt. Ik begon spontaan met oorzaken als kijken, vergelijken, bepalen… en ik schrok zelf waar ik uitkwam. Onze taal is rijk maar tal van woorden zijn niet zo mooi. Dat ze überhaupt bestaan, is een verhaal op zich. Hoe mooi zou de wereld kunnen zijn als we zouden beseffen dat we allen, hoe verschillend ook, toch gelijk zijn in uitdrukking van die Ene Essentie.

    Ik vind deze reeks zo mooi en waardevol dat ik er voor mezelf een klein boekje van maak. Misschien ook een idee voor jullie…? Gebundelde wijsheid bij de hand in het besef dat niemand werkelijk alleen staat.

  2. Moeder Theresa zei ooit iets in de trant van: armoede wordt niet veroorzaakt door het verschil tussen rijk en arm, maar door verspilling.
    Je kunt dan ook denken aan verspilling van talent. Omdat je hetzelfde gaat doen als een ander, om net zo rijk te worden. Omdat je, om niet nóg armer te worden, noodgedwongen werk gaat doen dat niet bij je past. Dat is armoede.

Laat een reactie achter op Elja Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.