Elke dag 30 minuten werken aan je doel. Net als tanden poetsen.
zie hier, via Elja.
Goed dan. Soms moet je advies gewoon maar eens uitproberen. En waar beter dan op mijn eigen blog. Mijn blog is mijn adviseur. Nu schrijven, en straks mijn eigen gedachten kunnen lezen.
Het is mijn doel om
omstandigheden te scheppen
waarin mensen
écht gezien en gehoord worden.
Ik heb nog geen hoe.
Eerst maar eens ontleden.
Echt gezien en gehoord.
Dat is moeilijk te beschrijven. Maar dat is voor later zorg. Het is namelijk wel heel makkelijk te toetsen. Je voelt dat direct: écht gezien en gehoord worden.
Omstandigheden creëren.
Randvoorwaarden scheppen. Als ik een groep mensen bij elkaar heb, kan ik dit. In trainingen lukt mij dit al. Eén op één lukt dit ook.
En nu loop ik vast want:
Ik weet beter wat ik níet wil dan wat ik wél wil.
Wat ik niet wil:
(mag helemaal niet volgens weer andere adviseurs: je aandacht richten op wat je niet wil, maar ik ontkom er gewoon effe niet aan)
- de zoveelste trainer/coach/adviseur zijn
- de zoveelste feel-good propagandist zijn
- de zoveelste . . .
Daar heb ik wel een paar fantasieën over:
1. Netwerkbijeenkomsten nieuwe stijl. Vooral wat betreft communicatie. Bijeenkomsten waar ik met mijn brakke oren volledig aan mee kan doen. Bijeenkomsten die dus alle small talk overboord gooien. Waarbij er ook gecommuniceerd wordt zonder woorden.
2. Een plek op internet waar mensen elkaar de ruimte geven. Waar mensen niet meteen over elkaar heen vallen.
Wie zit daar op te wachten?
Tot zover alleen ik, en een paar andere mensen die ik sprak.
Wat ik dus moet uitzoeken:
- hoe kom ik er achter of hier behoefte aan is?
- hoe bereik ik de mensen die hier behoefte aan hebben?
- hoe koppel ik hier een verdienmodel aan?
. . . wordt vervolgd . . .
(nee hoor niet iedere dag op dit blog, dat zou saai worden)
Dit is wat ik vijf minuten geleden in een mail schreef: ‘Het is bijzonder dat we geneigd zijn alleen maar te luisteren naar de woorden die mensen spreken, en niet te horen in de stilte, of in de lichaamstaal.’ Nu ik jouw blog lees, komt het nog een keer terug. Ik denk Jacob Jan, dat jij op meerdere manieren iets anders kunt neerzetten. Nog even luisteren in de stilte…… hoor je het?
vrolijke groet, marlijn
🙂 dank je !
Niet (!) bij de ander beginnen.
Begin bij jezelf.
die wil ik dieper laten binnenkomen . .
kun je daar nog wat bij aanvullen?
(behoefte/bereiken/verdienmodel…?)
waarde toevoegen = jouw waarde toevoegen
wie jij bent, wat jij kunt, wat jou jij maakt.
precies op het pad dat jij bent ingeslagen,
het pad van je zelf laten zien
van
kies en ze kiezen jou..
dank
nu valt hij.
nu komt er ook een ander woord bij me op: vertrouwen.
vertrouwen, in tegenstelling tot: zaken gaan regelen
doorgaan met waar ik mee bezig ben, en kijken wat op mijn pad komt
de oosterse manier van plannen tegenover de westerse manier van plannen
tegenvredigheden
handelend vertrouwen en vertrouwend handelen.
geen berusting.
je pad kiezen,
en scherp kijken.
het ene zijpad inslaan, een ander links laten liggen.
🙂
blijven lopen
die is heel mooi. dank je zeer !
Netwerken nieuwe stijl voor brakke oren en meer, ja daar is zeker behoefte aan. En wat je niet moet vergeten is dat je niet alleen de mensen die er behoefte aan hebt bereikt maar ook de mensen die die die mensen nodig hebben. Ik bedoel, als ik ga netwerken heb ik denk ik onder andere gesprekken met een bepaalde beroepsgroep nodig. Ik kan met jou netwerken maar dat zal mij niet veel (concreets) opleveren afgezien van interessante gesprekken en inzichten. Waar ik veel aan kan en zal hebben maar me waarschijnlijk minder concreet de richting die ik op moet leidt. Snap je wat ik bedoel? Maar misschien zit ik er weer kilometers naast…
Ik houd je in de gaten, ben heel benieuwd naar het vervolg 🙂
die netwerkbijeenkomsten dus ook niet voor alleen slechthorenden, maar op zo’n manier dat mensen daar naar toe komen vanwege de meerwaarde die het heeft, dus hopelijk ook het soort mensen die jij nodig hebt
Yup, dat snap ik. Maar die moet je ook vinden en zover krijgen bedoel ik. Hm ben in een negatieve bui geloof ik. (deksel, neus, pijn moet even wegtrekken voor ik weer zonniger word en de regenhagelbui van net werkt ook niet echt.. klaag steun, sorry, ik misbruik je blog om mijn slechte humeur op te botvieren:))
neem je tijd.
(en ja dat was ook mijn vraag dus, hoe krijg ik mensen geïnteresseerd?)
Ik wou dat ik het wist. Ik loop er oa op mijn werk en het vinden van ander werk nu erg tegenaan om mensen geinteresseerd te krijgen. Mijn ervaring is dat een klein, heel klein gedeelte een soort “maatschappelijke betrokkenheid” heeft en er wel in mee wil werken (tot maar een zekere hoogte) maar het gros interesseert het niet. Het antwoord wat je kreeg van de Open Coffee illustreert het een beetje. Maar inderdaad, wat let je om het wel te doen 🙂
Je bent niet de zoveelste. Je bent nooit de zoveelste. Je bent uniek, alleen al vanwege jouw unieke kijk op de wereld, jouw talenten, jouw kennis en wijsheid. Is er behoefte aan? Who cares? Zolang jij randvoorwaarden blijft scheppen, kun je genieten van jouw purpose…
eens kijken of reageren nu lukt zonder in te loggen (je mag deze reactie ook gewoon verwijderen hoor! 🙂
Ja, ik sluit me aan bij Marjolein. Is er behoefte aan? Boeit niet.
Behoefte ontstaat soms pas als er iets is. Als jij er behoefte aan hebt, zijn er meer. Jij maakt/creëert je eigen markt. Ik denk dat er behoefte aan is. Het probleem met het stellen van die vraag (is er behoefte aan, wat denk jij, wat denken jullie?) is dat mensen al hun twijfels en onzekerheden meewegen bij hun antwoord.
Echt, Jacob Jan, je zou eens moeten weten hoe vaak ik negatieve feedback heb gekregen op dingen die ik wilde gaan doen (en toch ben gaan doen, met succes). Mensen kunnen je altijd vertellen waarom het niet werkt. Maar dat zijn zij. Hun angsten. Hun onzekerheden. En dit ben jij. Met jouw kracht, jouw geloof, jouw idee, jouw vertrouwen, jouw talenten en netwerk en communicatievaardigheden….alles.
Dus ja, er is behoefte aan, want jij ziet die.
(dat kwam harder over dan ik bedoelde…sorry…was juist positief bedoeld…hoop dat dat over komt?!)
Ik las net dit: “Personally, I reject surveys like this, because often times the respondents are trying to make a point with their answers, and their answers are knee jerk. If you don’t believe me, just read Innovator’s Dilemma, where you’ll discover that entire industries are disrupted because they asked customers what they wanted or what they planned to do – and then were brutally surprised by what eventually happened in the market.” Het gaat over de wereld van de ebooks, en komt van een man die ik heb horen spreken (over..jawel…purpose!).
Maar ik moest meteen aan je denken! Misschien goed boek, meer over gehoord (Innovator’s Dilemma)
Zie hier: http://netminds.com/blog/5
🙂
klinkt als precies het soort dilemma waar ik in zit.
Ik heb een idee over een andere maner van netwerkbijeenkomsten houden bij de organisator van een “open coffee” gedropt. Antwoord “daar zitten ze hier niet op te wachten”.
Wel leuk dat een deelnemers zei: “Nee ze zijn er niet klaar voor, maar wat weerhoud je ervan het te doen?”
Ik hoop dat de wot van vandaag: “onvervaard” is.