Ontdekt dankzij Elja Daae. Die schrijft op een leuke manier over marketing. Ook dankzij Karin de Zwaan, zij schrijft op een leuke manier over ontwerpen.
Allereerst omdat ze zelf een voorbeeld zijn van hoe het moet. Het enthousiasme spat van de blogs af.
En vervolgens door de voorbeelden die zij laten zien. Verhalen over bedrijven die dingen doen waar het enthousiasme ook van af spat.
En toen ontdekte ik. . .
bij al die marketing, gave ontwerpen geld hetzelfde:
Er is pas een marketingverhaal als al het andere klopt.
En al dat andere klopt pas als bedrijven echt zichzelf zijn. Als ze nog steeds door hebben wat het is dat ze drijft. Als ze bij de kern gebleven zijn. Al het andere kan volkomen veranderd zijn, maar de oorspronkelijke reden om ‘in zaken’ te gaan is nog steeds dezelfde. en die klopt.
En dan is marketing denk ik vooral het aanvoelen van dat verhaal, en het vertellen. op alle creatieve manieren die je kunt bedenken. Denk ik. Er komt vast meer bij kijken. Ik heb geen verstand van marketing. Maar ik dat dit een van de geheimen is. Ik vraag Elja bij deze of dat klopt.
je hoeft niet verder te lezen hoor, hieronder staat iets over mijn eigen proces en worsteling met wat ik nu eigenlijk wil
En hoe zit dat dan op persoonlijk vlak?
Ik ben al sinds begin van dit jaar bezig te ontdekken wat mij nu eigenlijk drijft. In 2011 ontdekte ik twitter en bloggen, en begin met een blog over mijn werk. Daar stopte ik mee. Het zat me niet lekker. Ik ontdekte dat veel in mijn werk klopte maar niet alles.
Vanaf begin dit jaar ben ik door dit blog aan het ontdekken wat mij drijft. Op zoek naar mijn rode draad.
Wat heb ik tot nu toe ontdekt?
Dat ik moet zijn wie ik ben, en niet wie ik wil zijn.
Ik heb duizend dingen willen doen, en duizend dingen willen zijn.
Ik ben begonnen met loslaten. Dat hielp. En langzaam aan kwamen er weer dingen die me grepen. (en die ik ook weer los liet)
Goed, de globale richting wordt steeds duidelijker. Maar er ontbreekt nog focus. En body.
Beeld en geluid
En toen kwam er iemand op het onzalige idee om over podcasts te beginnen. En ik maakte een podcast en een paar vlogs.
En dat was schrikken.
Want ik zag niet alleen een lelijke vent, maar ook een oude vent. Ik ga niet opnoemen wat ik aan mezelf allemaal zag. Laat duidelijk zijn dat ik er niet blij mee was.
Nog erger dan mijn uiterlijk vond ik mijn maniertjes. Ik had mezelf al op papier toegestaan dat ik een betweter was. Maar om dat ook echt aan mezelf te zien was wel even schrikken. (die ogen die langzaam knipperen, dat streepje dat ik met mijn mond onder mijn woorden zet)
Nu de volgende stap.
Accepteren dat ik dat ben. Die oude betweter. Dat belerende toontje.
Ik die iedereen begrijpt, alles snapt, in elke mening wel een waarheid kan vinden.
Ik ben dus eigenlijk iemand die heel veel vind.
Dat is dus waarom ik zo veel huiver heb om coach of trainer te zijn. Als ik echt los ga, ga ik mensen vertellen wat ze moeten doen. En ik wilde nooit zo iemand zijn.
Even wennen aan deze ontdekking. En mezelf toestaan daar de tijd voor te nemen. Want de 40 dagen tijd is bijna voorbij. En ik wilde er uit zijn, met Pasen. Ik weet niet of dat gaat lukken.
Een geheim van marketing is zijn wie je bent.
En daar is lef voor nodig merk ik. Ik ben doodsbang bij alle stappen die ik zet, maar ik blijf doorlopen.
Nou, hier heb ik wel wat op te schrijven zeg. Misschien moet ik het maar in een blogartikel doen? Zoveel over te zeggen.
Het belangrijkste is dit: je kijkt zo streng naar jezelf. Ik vond die opname van jou juist zo leuk. Verrassend. Je kwam inderdaad zelfverzekerd over, en ik ken je uit je blog juist als kwetsbaar. Ik vond dat verrassend, op een leuke manier. Positief. Er is in mijn visie niets mis met weten wat je vindt van dingen. Sterker nog, het is belangrijk om te weten van je vindt. Natuurlijk moet je ruimte laten voor anderen (niet mijn sterkste kant!) maar als ik jou zo ken via je blog kan ik met echt NIET voorstellen dat jij dat niet zou doen. In tegendeel.
Het is altijd raar om jezelf te zien en te horen, vind ik. Confronterend. Maar je bent wie je bent. En wie je bent, is OK. En als je dingen wilt veranderen aan jezelf, is dat ook OK, maar de onveranderde versie is ook OK.
Ga ik nu even bloggen op mijn eigen blog over dat marketinggedoe. 🙂