de race om de aandacht is altijd hetzelfde

Vorig jaar viel het me al op, nadat ik een tijd weg geweest was uit Frankrijk. En nu ben ik er op gaan letten.

En ja hoor, de Franse apothekers hebben een hele cirkel gemaakt met hun gevelmode.

Allemaal variaties op het groene kruis.

Toen ik klein was hadden ze deze:

(NB! geluid uit, er is alleen maar ruis te horen)

Gewoon TL lichten. Eerst nog permanent, later knipperend.

En dan steeds wilder knipperend (Dit krijgt kerstverlichting-achtige proporties)

En dan komt de volgende, die de TL balken iets meer gestileerd heeft, en die niet zo maar knippert, maar een mooi patroontje heeft:

Deze is vast populair geweest, een tijd lang, want deze herinnerde ik me nog.

En toen ben ik een hele tijd niet meer in Frankrijk geweest. Maar die Apothekers zijn doorgegaan met elkaar de loef af te steken.

Want het kon natuurlijk veel mooier.

Maar niet met die TL’s . Dat was een tak die met uitsterven gedoemd was.

Deze, die ook eenvoudig begon, bleek meer evolutiemogelijkheden te hebben.

DSCN1642

Dat zijn lampjes. En daar kun je de resolutie van verhogen. Meer kleinere lampjes levert veel meer op dan meer TL’s.

Vorig jaar zag ik opeens een heel informatiepaneel in die kruizen.

Maar ook allemaal fratsen, zoals omhoog klimmende esculaapjes:

En ook dat kan weer mooier, met schaduw en 3D effecten:

De overtreffende trap heb ik ook al gezien. Een hele nieuwe generatie. Want wat doe je als alle variaties op zijn? En iedereen doet inmiddels al mee?

Juist dan grijp je terug naar vroeger. Een pracht kans om lekker authentiek te doen.

Een ouderwets gietijzeren uithangbord.

Dat is de nieuwste trend. Met een mooi silhouet.

DSCN1685

Of een mooie schildering:

DSCN1641

Of, ook hier weer een overtreffende trap, beide:

DSCN1689

DSCN1690

En als straks heel Frankrijk vol hangt met gietijzeren kruizen, en alle scorebord-kruizen verdwenen zijn, dan zul je de eerste Retro TL licht kruizen weer zien verschijnen. Want dat is dan weer lekker authentiek.

Ik doe er een beetje flauw over, en dat is niet zonder risico’s want het zegt natuurlijk meer over mezelf dan over die apothekers. En toch ontkomt me het gevoel niet dat het een wedstrijdje ‘meest geavanceerd uithangbord’ is. En ze doen er allemaal aan mee. Niet alleen apothekers. Zijn wij met zijn allen niet net zo bezig  met, noem maar eens iets,  nieuwe wordpress theme’s ?

 

 

7 thoughts on “de race om de aandacht is altijd hetzelfde”

  1. Een universele golfbeweging. Mooie observatie met oog voor detail.
    En ja, ik denk dat we allemaal wel eens bezig zijn met ons te onderscheiden in de eigen ‘niche’. Eerst aandacht zien te trekken voordat de inhoud een kans krijgt zich te bewijzen. Want de vaste klanten zullen wel blijven komen vanwege de inhoud (waar het tenslotte allemaal om gaat), maar wanneer je nieuwe klanten wil dan zul je die toch moeten zien te lokken. Waarna de inhoud het echte werk zal moeten doen.

  2. Leuk blog en mooie link die je legt. Zelf voel ik het niet als het gaat om mijn theme. Die verander ik wel regelmatig, maar meer omdat ik vind dat ie moet passen. Bij mij. Bij mijn inhoud. Wel doe ik andere dingen om te laten zien dat ik de grootste ballen heb 🙂

  3. Heerlijk retro, waarom zou je nog veranderen als je weet dat je uiteindelijk toch weer bij het oude terugkomt? Nee hoor, zo erg is het niet. Knappe observatie

  4. Ik voel me bijna aangesproken nadat ik deze week mijn theme heb veranderd :-). Maar ik heb niet gekeken naar de mooiste toeters en bellen op het opvallendste design. Ik heb gewoon gekeken naar wat het beste bij me past. Maar ja, ik ben het eens met Peter, het is iedereen te doen om de aandacht waar je naar op zoek bent. Een apotheek waaraan je aan de buitenkant niet kunt zien dat een apotheek is, zal geen klanten krijgen. Tenminste, niet zomaar. Dan moet je achter de schermen wel héél hard werken… 🙂

  5. grappig, tijdens mijn minivakantie in frankrijk vielen die groene kruizen me ook op en ook de hoeveelheid apothekers daar. Leuk om daar nu iets meer “ontwikkeling” over te lezen. maar over je andere. tja, geen verstand van 🙂

  6. Prachtig dit. Ja hoor, we doen allemaal hetzelfde in de race om de aandacht. En we zijn niet origineel. Er zijn altijd de echte innovators, de echte originelen. Die worden snel nagedaan en dan zijn ze niet meer origineel maar hebben ze hopelijk wel een voorsprong en loyale klanten opgebouwd.

    De wereld van de marketing, maar dan heel tastbaar. Mooi artikel!!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.