Mijn coaches gaven dit jaar aan dat ik wel eens zichtbaar nadenk in de klas. Dat zou volgens hen de kinderen een signaal geven dat ik het niet weet. Dat zou onrust veroorzaken.
Van de site van Meester Arthur.
Dit meen je toch niet echt? Dat er coaches zijn die leraren moeten helpen in de klas, en dat ze dan zoiets zeggen?
Lieve help. Niet weten is heel hard nodig in het onderwijs. Niet weten is de voorwaarde voor leren. Het wel weten is de vijand van leren.
Wat moeten kinderen leren van een leraar die niet meer kan leren?
En dan heb ik het nog niet eens over de kramp waarmee je je coachee opzadelt.
Mogen deze coaches weg, alsjeblieft? Ze verpesten het onderwijs.
‘Niet weten is de voorwaarde voor leren’. Zo is het! Ook op kantoor merk ik dat mensen vaak niet durven toegeven dat ze iets niet weten of begrijpen. Vind ik vreemd. ‘Ik vind: ‘weet ik niet’ juist een heel legitiem antwoord. Mooi stukje.
Jacob jan, ik ben het zo met je eens. Natuurlijk moet je kunnen zeggen ik weet het even niet. Laten zien dat je het kan opzoeken, of met ervaren er achter moet komen, is juist een taak van een docent/coach/begeleider. Er zijn mensen die vinden dat een docent alleen een expert moet zijn. Ze vergeten echter de andere rollen die een docent behoord te beheersen. Nl die van begeleider/coach/ procesbegeleider. Ach deze mensen hebben blijkbaar nog iets te leren, wat ze nooit zullen doen, ze weten immers alles al. En maar hun mening…. Weten ze alles al…..duh