Nog een keer over verhalen, en waarom bedrijven daar niet zomaar mee aan de haal moeten gaan

Eigenlijk baal ik een beetje van het feit dat storytelling zo hot is.

Voor een deel is dat gewoon kinderachtig “ik-had-het-eerder-ontdekt” gedrag. Maar voor het grootste deel is dat omdat ik vind dat storytelling grandioos misbruikt wordt.

Wij vertellen elkaar verhalen om grote waarheden te ontdekken. Over de wereld. Over ons zelf.

Een goed verhaal legt een grotere waarheid bloot dan wat de bedenker er bewust in stopt.

Verhalen vertellen om een gewenste werkelijkheid (brand, reputatie) de wereld in te brengen, is de boel omdraaien. Op die manier behang je de wereld.

Verhalen zijn juist bedoeld om achter dat behang te kunnen kijken.

Of er doorheen. Zoals een vel papier op een munt leggen, en dan met potlood eroverheen krassen. Daarmee krijg je een hint van wat verborgen is. Dat is wat verhalen doen.

Als een bedrijf op die manier herontdekt waar het voor staat. Als een bedrijf op die manier zijn ziel blootlegt. Dan is storytelling een mooi instrument.

Probeer op die manier eens naar al die stories van bedrijven te kijken. En zie dan nog eens wat er van over blijft.

 

One thought on “Nog een keer over verhalen, en waarom bedrijven daar niet zomaar mee aan de haal moeten gaan”

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.