Hoe les geven het leren kan verstoren

Jaap wilde toneel doen.

Dus schoof hij aan bij een clubje dat samen een echt toneelstuk in elkaar zou zetten.

Maar toen ze wilden beginnen was Jaap net lekker bezig met de skelters buiten. Dus hij kwam niet.

Jaap had geluk. Er waren er meer niet, dus hij kreeg nog een kans.

Maar pech, o pech! Toen had hij iets anders dat hij erg belangrijk vond.

Ik zag de teleurstelling van Marieke, die het toneelclubje organiseerde, en ik zei:
“Nu stel je andere mensen teleur.”

“Oeps! Daarmee zet ik hem onder druk”, bedacht ik te laat. Ja, ik maak ook joekels van fouten.

Jaap keek wel beteuterd, maar lang niet zo beteuterd als ik gedacht had.

Good for him!

“Het is belangrijk voor je, dat andere”, vroeg ik.

Jaap knikte.

“Belangrijk genoeg om het toneelclubje te laten schieten? Want ik vermoed dat je nu niet meer mee kunt doen.”

Jaap dacht even na, en knikte weer.

“En je kunt het niet anders regelen, dat andere?”

Jaap schudde zijn hoofd.

“Moedig van je”, zei ik tegen Jaap. “Soms moet je kiezen voor jezelf. En soms zijn er dan andere mensen verdrietig.  Dat hoort bij het leven.”

En toen bedacht ik hoe gaaf het is dat kinderen bij ons zelf hun keuzes maken.

Omdat ze dan ook leren dat dat niet altijd even leuk en makkelijk is.

Er is zo ongelofelijk veel dat geleerd wordt buiten het krijgen van een les om, dat je je soms moet afvragen of je met les geven het leren niet te veel verstoort.

 

2 thoughts on “Hoe les geven het leren kan verstoren”

  1. Prachtig om te lezen !! En heel herkenbaar 😉
    Groetjes, Yilla Taro , Giuseppe en Belinda We hopen deze zomer woonruimte te vinden zodat onze kinderen ook naar deze fijne school kunnen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge