eerst de relatie

DSCN5813

 

Het ontbreekt F niet aan initiatief.

En dat is mooi, liever een kind dat te veel wil dan te weinig.

F wil veel en hij wil het nu.

Geduld gaat hij nog leren. Nee, bij nader inzien, denk ik niet dat hij geduld gaat leren. Hij gaat leren met zijn ongeduld om te gaan, het richting te geven.

Maar daar is nog even tijd voor nodig.

Ik gun het hem, want wat een energie en ontdekkingslust zit er in dat kleine mannetje.

Een schommel wilde hij. En hij wist ook hoe. Kijk maar hierboven. Zo mooi dat binnen de kortste keren twee andere kinderen zo’n zelfde schommel wilden. Proficiat F, je bent trendsetter!

En dan gebeurt het.Terwijl ik met die andere kinderen en hun schommels bezig ben staan de vingers van F niet stil. Hij zit overal aan. Meerdere keren moet ik hem bij de machines weghalen. (Logisch, machines zijn tof!).

Het lijkt wel of de handen van F een eigen leven leiden. Serieus knikkend dat hij het niet meer zal doen, gaat zijn hand richting de volgende ondeugd.

En dan gaat bijna een werkstuk van een andere leerling stuk. En ik word boos.

Je mag alleen boos worden op iemand als je van hem/haar houdt. Voor boos zijn is een goede relatie nodig. Een relatie die dat kan hebben. Bij kinderen die ik nog niet goed ken, houd ik me in, als ik de neiging heb ze aan te speken. Eerst die relatie.

Ik hou van F, dus op hem kan ik met gerust hart even boos zijn. Het helpt maar kort, maar het was even nodig.

En nog geen drie minuten later hangt hij alweer aan mijn been, en geef ik hem een aai.

 


 

Dit stuk is een deel van mijn zoektocht naar een rol voor mij in het onderwijs met mijn slechte gehoor, op een bijzondere basisschool, de Vallei.

De andere stukken staan hier

 

One thought on “eerst de relatie”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

CommentLuv badge